REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB I BAGAŻU STATKAMI
„ŻEGLUGI MAZURSKIEJ” Sp. z o.o.

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE  

§1. Postanowienia ogólne 

1. Niniejszy regulamin (dalej: „Regulamin”) określa zasady przewozu osób i bagażu na statkach  pasażerskich należących do Żeglugi Mazurskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Giżycku (dalej:  „Przewoźnik”).  

2. Regulamin obowiązuje w portach/przystaniach, na pokładach statków oraz przy dokonywaniu  rezerwacji i zakupu biletów, w tym za pośrednictwem Systemu Rezerwacji i Sprzedaży  Internetowej.  

3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy prawa  powszechnie obowiązującego, w szczególności Kodeksu cywilnego oraz ustawy Prawo  przewozowe.  

4. Regulamin obowiązuje wszystkich pasażerów korzystających z usług Przewoźnika.  5. Skorzystanie z usług Przewoźnika oznacza akceptację niniejszego regulaminu.  

§2. Definicje 

1. Przewoźnik – Żegluga Mazurska Sp. z o.o.  

2. Pasażer – osoba korzystająca z usług przewozu.  

3. Nabywca biletu – osoba fizyczna lub prawna dokonująca zakupu biletu na własną rzecz lub  w imieniu innych osób.  

4. Umowa przewozu – rezerwacja i/lub zakup biletu, dokonany osobiście, mailowo lub online. 

5. Grupa zorganizowana – minimum 20 osób podróżujących wspólnie jako grupa. 

6. System Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej – platforma internetowa dostępna na stronie  przewoźnika, umożliwiająca zakup biletów.  

7. Bagaż – rzeczy należące do pasażera, przewożone razem z nim na pokładzie statku. 

8. Załoga – osoby zatrudnione przez Przewoźnika, odpowiedzialne za obsługę statku. 

9. Rejs – przewóz realizowany przez Przewoźnika zgodnie z rozkładem lub na zamówienie. 

10. Port/Przystań – miejsce rozpoczęcia lub zakończenia rejsu.  

11. Bilet – dokument, będący dowodem zawarcia umowy przewozu pomiędzy Przewoźnikiem  a pasażerem.  

II. REZERWACJA I SPRZEDAŻ BILETÓW 

§1. Postanowienia ogólne 

1. Rezerwacje i sprzedaż dotyczą miejsc na pokładach statków pasażerskich. Miejsca nie są  numerowane.  

2. Obowiązuje następująca polityka biletowa:  

• Dzieci do 4. roku życia – bilet bezpłatny;  

• Dzieci powyżej 4 lat i młodzież szkolna – bilet ulgowy (za okazaniem ważnej legitymacji); 

• Studenci, seniorzy 60+ oraz osoby z orzeczeniem o znacznym stopniu  niepełnosprawności – zniżka 10% (za okazaniem dokumentu);  

• Karta Dużej Rodziny – zniżka 10% od łącznej wartości zamówienia (za okazaniem  dokumentu).  

3. Bagaż do 80x40x40 cm i 10 kg jest przewożony bezpłatnie. Wózki dziecięce i inwalidzkie – za zgodą  kapitana.  

4. Zwierzęta są przewożone za dodatkową opłatą, zgodnie z aktualnym cennikiem. 

5. Możliwy jest przewóz rowerów za dodatkowa opłatą -decyduje Przewoźnik.  

6. Pasażer zobowiązany jest do stawienia się na przystani co najmniej 10 minut przed planowanym  rejsem. Spóźnienie skutkuje utratą prawa do przewozu bez możliwości uzyskania zwrotu za bilet. 

7. Jakiekolwiek inne świadczenia oferowane przez przewoźnika (np. zakupy w bufecie) będą  świadczeniami odrębnymi od usługi przewozu osób i będzie za to pobierane wynagrodzenie  według cen ustalonych przez dzierżawcę bufetu.  

§2. Sprzedaż indywidualna 

1. Bilety można nabywać bezpośrednio w kasach portu lub przystani lub online za pośrednictwem  Systemu Rezerwacji i Sprzedaży Internetowej.  

2. Warunkiem pomyślnie przeprowadzonej transakcji zakupu biletu on-line jest podanie danych  wymaganych przez system, dokonanie zapłaty za bilet oraz akceptacja Regulaminu przewoźnika.  Przerwanie transakcji unieważnia rozpoczętą transakcję.  

3. W chwili dokonywania zakupu on-line nabywca biletu wyraża zgodę na podanie przewoźnikowi  swoich danych osobowych: imienia i nazwiska / pełnej nazwy instytucji, numeru telefonu, adresu  e-mail, aktualnego adresu zamieszkania / siedziby. Udostępnienie danych jest dobrowolne,  jednakże konieczne w celu prawidłowej realizacji usługi.  

4. Nabywca biletu ma prawo wglądu do swoich danych oraz do ich poprawiania, a także do żądania  ich usunięcia.  

5. Płatność online odbywa się za pośrednictwem systemu PayU i musi zostać dokonana w ciągu 3  godzin od momentu rezerwacji – brak wpłaty skutkuje anulowaniem zamówienia. 

6. Potwierdzenie zakupu/rezerwacji przesyłane jest na adres e-mail wskazany przez klienta. 

7. W kasach możliwa jest płatność gotówką lub kartą.  

8. Bilety zakupione w dniu rejsu nie podlegają zwrotowi.  

9. W trakcie zakupu klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych do  faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.  

10. Bilet uprawnia do wejścia na pokład.  

11. Bilet zakupiony on-line Klient może wydrukować w kasie portu/przystani po przedstawieniu  dowodu zakupu otrzymanego na email.  

12. W dniu rejsu pasażer zobowiązany jest do okazania biletu.  

13. Umowa przewozu zawierana jest w momencie zakupu biletu.  

14. Bilet należy zachować do końca rejsu i okazywać na żądanie załogi.  

15. Przewoźnik ma prawo odmówić przewozu osobie bez ważnego biletu.  

16. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do zmiany rozkładu rejsów.  

§3. Sprzedaż grupowa 

1. Rezerwacje grupowe dokonywane są mailowo lub bezpośrednio w porcie lub przystani. 

2. W trakcie rezerwacji klient informuje sprzedawcę o potrzebie otrzymania faktury i podania danych  do faktury. Danych nabywcy nie można modyfikować po dokonaniu zakupu.  

3. Rezerwacja musi zostać potwierdzona przez pracownika Przewoźnika.  

4. Brak potwierdzenia rezerwacji może skutkować jej anulowaniem.  

5. Faktury VAT oraz faktury pro forma wystawiane są przez upoważnionego pracownika Przewoźnika. 

6. Brak płatności skutkuje anulowaniem rezerwacji.  

7. Odroczenie płatności możliwe jest wyłącznie za zgodą pracownika portu/przystani. 

8. Możliwa jest rezerwacja całego statku na wyłączność (czarter), po wcześniejszym ustaleniu  warunków z Przewoźnikiem. 

9. W rejsach grupowych z udziałem dzieci, w celu zapewnienia im bezpieczeństwa, stosuję się zasadę  jednego opiekuna na każde dziesięć dzieci.  

10. Opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za zachowanie się uczestników rejsu. 

11. Rezygnacja z rezerwacji możliwa jest najpóźniej 7 dni przed planowanym rejsem – bez opłat. 

12. Rezygnacja z potwierdzonej rezerwacji możliwa jest, tą samą drogą, co rezerwacja. 

13. W przypadku rezygnacji po tym terminie pobierana jest opłata w wysokości 50% wartości  zamówienia.  

§4. Wydarzenia specjalne i rejsy tematyczne  

1. Organizowane są rejsy specjalne (np. rejsy zachodów słońca, rejsy z muzyką na żywo, rejsy  edukacyjne) zgodnie z ustalonym harmonogramem.  

2. Warunki uczestnictwa oraz ceny biletów na rejsy tematyczne mogą różnić się od standardowych  rejsów.  

3. Szczegółowe informacje przekazywane są pasażerom podczas rezerwacji oraz na pokładzie.  

§5. Zasady czarteru statku  

1. Czarter statku na wyłączność możliwy jest po wcześniejszym ustaleniu warunków. 

2. Wynajmujący zobowiązany jest do przestrzegania wszystkich zapisów niniejszego regulaminu. 

3. W przypadku rażącego naruszenia zasad czarteru, kapitan ma prawo do przerwania rejsu bez zwrotu kosztów.  

III. ZWROTY – zakupy indywidualne  

§1. Zwroty – zakupy indywidualne 

1. W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych od pasażera (pogoda, awaria, niski stan  wód, inne niezależne) – 100% zwrotu.  

2. Zgodnie z art. 38 ust.1 pkt.12 Ustawy o prawach konsumenta klient nie ma prawa żądać zwrotu za  zakupiony bilet na oznaczony dzień i usługę.  

3. Możliwy częściowy zwrot:  

• do 7 dni przed rejsem – 50% wartości biletu;  

• rezygnacja z rejsu poniżej 7 dni przed rejsem – brak możliwości zwrotu.  

§2. Zwroty – zakupy grupowe  

1. W celu anulowania zamówionego rejsu konieczny jest kontakt z pracownikiem portu/przystani. 

2. Zasady zwrotu za zamówienie zgodnie z zasadami Sprzedaż grupowa Działu II Regulaminu.

IV. REKLAMACJE 

§1. Reklamacje 

1. Reklamacje należy składać pisemnie lub drogą mailową w terminie 14 dni od daty zdarzenia. 

2. Przewoźnik rozpatruje reklamację w terminie 30 dni od daty jej otrzymania.  

3. W przypadku uznania reklamacji Przewoźnik może zaproponować zwrot części opłaty lub inną  formę rekompensaty. 

V. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA 

§1. Odpowiedzialność Przewoźnika 

1. Przewoźnik odpowiada za bezpieczne przemieszczenie pasażerów i ich bagażu do miejsca  docelowego.  

2. Przewoźnik nie odpowiada za opóźnienia rejsów wynikające z przyczyn losowych lub niezależnych,  w tym siły wyższej (np. burze, powodzie).  

3. Przewoźnik nie odpowiada za rzeczy pozostawione na statku.  

4. W przypadku odwołania rejsu z przyczyn niezależnych (pogoda, awaria) pasażerowi przysługuje  zwrot opłaty za bilet lub propozycja zmiany terminu.  

5. Przewoźnik może odmówić przewozu osobie zachowującej się agresywnie, nietrzeźwej lub  zagrażającej bezpieczeństwu.  

6. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z nieprzestrzegania regulaminu przez  pasażera.  

§2. Sytuacje wyjątkowe – zdarzenia losowe, choroba, wypadki  

1. W razie zasłabnięcia lub złego samopoczucia pasażera – załoga udziela pierwszej pomocy  i kontaktuje się z odpowiednimi służbami.  

2. Statki wyposażone są w apteczki pierwszej pomocy.  

VI. OBOWIĄZKI I ZASADY POSTĘPOWANIA PASAŻERÓW PODCZAS REJSU ORAZ NA POKŁADZIE  STATKU  

§1 – Warunki przewozu pasażerów  

1. Pasażerowie zobowiązani są do stosowania się do poleceń kapitana oraz członków załogi. 

2. Zabronione jest zachowanie mogące zagrozić bezpieczeństwu własnemu lub innych pasażerów. 

3. Na pokładzie obowiązuje zakaz palenia tytoniu (poza wyznaczonymi strefami), spożywania  alkoholu bez zgody Przewoźnika oraz zażywania substancji odurzających.  

4. Dzieci poniżej 13 roku życia mogą przebywać na statku wyłącznie pod opieką dorosłych.  

§2. Odpowiedzialność pasażera za szkody  

1. Pasażer ponosi odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody na mieniu statku lub wobec  innych pasażerów.  

2. W przypadku szkód umyślnych lub rażącego niedbalstwa – Przewoźnik ma prawo dochodzić  roszczeń na drodze prawnej.  

3. W razie potrzeby sporządzany jest protokół szkody z udziałem załogi i pasażera. 

4. W sytuacjach wymagających interwencji Przewoźnik wezwie odpowiednie służby, takie jak Policja,  Straż Pożarna lub Służby medyczne. W przypadku udziału służb sporządzany jest stosowny  protokół zdarzenia.  

5. Za rażące naruszenie regulaminu – pasażer może zostać usunięty ze statku w najbliższym  bezpiecznym porcie.  

6. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do niewpuszczenia na pokład osoby, która wcześniej naruszyła  regulamin.  

§3. Obsługa osób z niepełnosprawnościami  

1. Przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby zapewnić dostępność usług dla osób z ograniczoną  mobilnością. 

2. Pasażer wymagający pomocy powinien zgłosić to co najmniej 24 godziny przed planowanym  rejsem, aby umożliwić przygotowanie odpowiedniej asysty.  

3. Statek nie posiada specjalistycznego wyposażenia do obsługi osób poruszających się na wózkach  inwalidzkich, jednak wejście na pokład takich pasażerów jest możliwe przy udziale załogi.  

§4 – Zwierzęta na pokładzie  

1. Przewóz zwierząt domowych (psy, koty) jest dozwolony pod warunkiem zachowania zasad higieny  i bezpieczeństwa.  

2. Przewoźnik może odmówić przewozu zwierzęcia agresywnego lub uciążliwego dla innych  pasażerów.  

3. Właściciel zwierzęcia ponosi pełną odpowiedzialność za jego zachowanie oraz ewentualne  szkody.  

4. Zwierzęta są przewożone za dodatkową opłatą, zgodnie z aktualnym cennikiem.  

§5. Wprowadzanie pojazdów kołowych na pokład  

1. Wnoszenie rowerów, hulajnóg czy wózków transportowych jest możliwe wyłącznie za zgoda  Przewoźnika i z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń.  

2. Za przewóz pojazdów takich jak rowery może być pobierana dodatkowa opłata.  

§6. Przeciwdziałanie przemocy i zapewnienie komfortu  

1. Przewoźnik surowo zabrania wszelkich działań agresywnych, przemocy lub zachowań  zakłócających spokój oraz komfort innych pasażerów. 

2. W przypadku wystąpienia incydentów naruszających zasady współżycia społecznego na  pokładzie, Przewoźnik ma prawo do natychmiastowego usunięcia sprawcy z rejsu, a opłata za bilet  nie podlega zwrotowi.  

§7. Zasady dotyczące fotografowania i nagrywania  

1. Fotografowanie i filmowanie na potrzeby prywatne jest dozwolone, o ile nie zakłóca spokoju innych  pasażerów.  

2. Wykorzystanie zdjęć lub nagrań do celów komercyjnych wymaga pisemnej zgody Przewoźnika.  

§8. Zakaz hałasowania i używania sprzętu audio  

1. Zabrania się korzystania z głośników, radioodbiorników oraz instrumentów bez uprzedniej zgody załogi.  

2. Pasażerowie powinni unikać nadmiernego hałasu, aby nie zakłócać komfortu innych osób.  

§9. Ochrona środowiska i regulacje ekologiczne  

1. Pasażerowie zobowiązani są do niezaśmiecania zarówno pokładu statku, jak i jeziora. 

2. Zabrania się wrzucania odpadów do wody, a na pokładzie są dostępne kosze do segregacji śmieci. 

3. Pasażerowie zachęcani są do korzystania z systemów segregacji odpadów oraz do stosowania się do zasad ochrony środowiska zarówno na pokładzie, jak i przy przystaniach. 

VII. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA  

§1 – Bezpieczeństwo na pokładzie  

1. Na statku obowiązują zasady bezpieczeństwa określone przez załogę oraz oznakowania  pokładowe.  

2. Pasażerowie zobowiązani są do zapoznania się z instrukcjami ewakuacyjnymi. 

3. W przypadku zagrożenia, należy bezwzględnie podporządkować się poleceniom kapitana i załogi. 

4. W sytuacjach awaryjnych dostępne są środki ratunkowe (kamizelki, koła ratunkowe, apteczka). 

5. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za wypadki wynikające z nieprzestrzegania regulaminu  lub poleceń załogi.  

6. W sytuacji awaryjnej załoga ma prawo podjąć działania mające na celu ochronę życia i zdrowia  pasażerów, również poprzez skrócenie lub odwołanie rejsu.  

7. Pasażerowie zostaną poinformowani o wszelkich zmianach w planie rejsu na bieżąco. 

8. Wejście na pokład i zejście z niego dozwolone jest wyłącznie w wyznaczonych miejscach oraz  zgodnie z instrukcjami załogi.  

9. Pasażerowie zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności przy korzystaniu z trapów,  pomostów i cumowników.  

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 

§1 Postanowienia końcowe 

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania przez uprawnionego przedstawiciela Spółki. 

2. Aktualna wersja regulaminu dostępna jest na stronie internetowej Przewoźnika, w kasach  portu/przystani oraz na statkach.  

3. Przewoźnik zastrzega sobie prawo do jego zmiany z odpowiednim wyprzedzeniem. 

4. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz  prawa transportowego.  

§2. Ochrona danych osobowych  

1. Administratorem danych osobowych pasażerów jest Żegluga Mazurska sp. z o.o. 

2. Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w celach realizacji usługi przewozowej oraz dla celów  księgowych.  

3. Pasażer ma prawo wglądu do swoich danych, ich poprawienia oraz usunięcia, zgodnie  z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.  

4. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych znajdują się w Polityce Prywatności  dostępnej na stronie internetowej Przewoźnika.  

Załączniki będące integralną częścią Regulaminu:  

– Polityka plików cookies  

– Zwroty i Reklamacje  

– Formularz zwrotu  

Grażyna Ławrukiewicz 
Prezes Zarządu
Żegluga Mazurska Sp. z o.o.  

Giżycko, dnia 18 kwietnia 2025


Scroll to Top